Mereka yang menghairankan

Salam



Aku berasa hairan melihat mereka
mereka yang mengaku berjuang
mereka yang meletakkan diri dalam saf perjuangan
kata mereka.


Aku berasa hairan
mereka mengaku berjuang
mengurus manusia di sana sini
tetapi diri sendiri tidak terjaga
menyeru manusia mendekati Ilahi
tetapi mereka menjauhi
couple suatu kebiasaan
ikhtilat
ke mana hati mereka sebenarnya
pada seruan atau tipuan
pada Tuhan atau wanita
bagaimana mengisi dunia dan akhirat menjadi satu
bagaimana mereka mencampurkan keduanya
atas tingkah mereka itu
hairan...


Aku berasa hairan
mereka mengaku berjuang
menyeru manusia memperbaiki diri
sedangkan diri mereka sendiri...
kebersihan sebahagian daripada iman...gagal
bilik bersepah, rumah berselerak, pakaian ditimbun bertimbun
bagaimana mereka menyeru manusia menanam mujahadah,
sedangkan mereka punyai cangkul yang patah
hairan...


Aku berasa hairan
mereka mengaku berjuang
menyeru manusia ke arah solat
solat tiang agama
memalukan...gigi pun malas digosok...menguning
sedangkan seruan Baginda Rasul SAW supaya bersugi setiap kali solat
bagaimana mereka mampu menyeru manusia menyelami lautan
sedang mereka telah gagal di permukaan
hairan...


Aku berasa hairan
mereka mengaku berjuang
memikirkan masalah umat
tapi berat bertindak
malas bergerak
cinta kepada rehat
bersenang-senang
hairan
apa yang difikirkan...
hairan...


Wahai pejuang...atas keremehan apakah yang membuat kalian terkebawah???

Wahai pejuang...andai kalian berani mengaku berjuang
renungilah Ramadhanmu
adakah kamu mendakapnya
atau hanya sekadar bertemu mata

0 Responses to "Mereka yang menghairankan"