Antara Tenang dan Gembira


Salam

Alhamdulillah, kali ini dah masuk kali kedua saya pulang ke tanah air dalam tempoh belajar di luar negara. Sudah dua jenis penerbangan saya naiki, bermakna sudah dua jenis ragam, dan dua jenis masalah.

Hah, biarlah mereka. Lagipun memerhatikan ragam manusia memang salah satu perkara yang menarik minat saya. Seronok melihat bagaimana manusia memberi respond kepada persekitaran. Kadang-kadang, seorang manusia, satu peristiwa, tetapi berbagai-bagai tafsiran dan tindak balas. Mana yang elok, boleh diambil dan diterap dalam diri. Mana yang tidak elok, kita ubah menjadi positif.

Terngiang-ngiang di telinga saya kata-kata beberapa orang sahabat dan saudara-mara. "Bertuah kamu Di, dapat belajar oversea. Jordan pulak tu. Balik nanti jadi syeikh la. Alang-alang carilah sorang syeikhah arab". Tuut.

Entahlah. Alhamdulillah, memang tidak dapat saya nafikan saya sangat bersyukur dapat belajar di Jordan, sebab sudah banyak yang saya peroleh. Talaqqi dengan Syeikh Uqbah, kelas tajwid Markaz Huda, biah 'bergerak' dan macam-macam lagi. (Ayat terakhir perenggan kat atas tidak akan disyarahkan di sini, harap tidak timbul kontroversi...) . Negatifnya ...

Malam itu saya terbang pada kelajuan purata 750 km/jam. Dek saya sudah letih berlatih lari pecut, tetapi tidak pernah menang tempat pertama, jadi saya fikir elok saya mengalah. Saya berlatih terbang. Alhamdulillah, inilah hasil usaha saya, pada percubaan kedua. Mungkin kalian tidak percaya, tetapi saya yakin, sebab cikgu fizik saya ajar macam ni, mengikut hukum fizik.

Memasuki ruang udara Malaysia, saya rasa cukup seronok. Tetapi yang lebih seronok, tatkala saya duduk pada kelajuan 80 km/jam memasuki wilayah Kelantan. Alhamdulillah. Tenang dan gembira.

Antara Tenang dan Gembira

Masuknya saya ke wilayah Kelantan, adakah yang dirasai hati ini merupakan rasa tenang kerana rindu Tuhan atau hanya sekadar gembira menikmati tanah air sendiri?

Kedua-duanya. InsyaALLAH. Bagi saya, di wilayah Kelantan, hati saya lebih tenang. Masuk sahaja ke wilayah ini, hati saya sudah dapat merasai perbezaannya. Mogamoga yang dirasai itu adalah berkatnya negeri Kelantan. Amin.

Dan sememangnya saya gembira. Siapa yang tidak gembira dapat kembali kepada CINTAnya, tenangnya, kembali kepada keluarganya, kepada suasananya, dan dapat merenggangkan diri dari masyarakat Arab...(sesetengah mereka). :-)

0 Responses to "Antara Tenang dan Gembira"