Berbuka puasa di Markaz Aitam


Salam

'Majlis berbuka puasa bersama anak-anak yatim di Markaz Aitam. 2 September 2009, jam 6.00 petang. Sesiapa yang berminat boleh beri nama kepada ....(PECI). Penyertaan hanyalah untuk 22 peserta sahaja.'

Begitulah lebih kurangnya mesej yang diterima dalam ym saya. Memandangkan sudah hampir setahun tidak melawat Markaz Aitam, saya mengambil keputusan untuk turut sama dalam majlis tersebut.



Markaz Aitam

Markaz Aitam merupakan tempat penjagaan anak-anak yatim. Markaz yang terletak di Mukhayyam Irbid ini, dibina dan beroperasi untuk menjaga kebajikan anak-anak yatim, oleh 'ahlul kheir'. Di sini mereka diberi kemudahan sepertimana kanak-kanak lain; akademik, ilmu hadis, menghafaz alQuran dan lain-lain.

Hubungkaitnya Markaz Aitam dan pelajar Malaysia di sini? Alhamdulillah, dengan rezeki yang melimpah yang dikurniakan oleh ALLAH, sebahagiannya disalurkan oleh pelajar-pelajar Malaysia untuk kebajikan anak-anak yatim di sini. Dengan peruntukan lebih kurang 30 dinar bagi seorang anak yatim (kalau tak silap saya), pelajar-pelajar Malaysia dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Ada kumpulan yang memberi sumbangan cukup untuk menampung seorang anak yatim, dan ada yang lebih.


Memulakan perjalanan

Agak menyedihkan. Patutlah Presiden PERMAI sesi ini cukup menekankan bab masa. Menepati masa. Melabelkan orang yang tidak menepati masa sebagai PENGKHIANAT MASA. Disebabkan kelewatan kita, maka majlis bermula lewat. Sebab kita, masa mereka yang datang tepat pada masanya terbazir begitu sahaja menunggu kita. Mereka pula yang menjadi mangsa.

Coaster yang akan membawa kami ke sana pula sudah sampai jam 6.00 petang lagi, dan kami juga akan bertolak jam 6.00 petang sepatutnya. Kerana kita menjadi pengkhianat masa, coaster terpaksa menunggu selama setengah jam. Kesian Abu Khalil. Ape la yang difikirkan tentang melayu. Kita sesuka hati melabelkan arab tidak menepati masa. Memang hakikat ini tidak dapat dinafikan. Tetapi cermin-cerminlah diri kita. Benarkah kita bercakap dan bertindak dengan rasional atau cuma penuh emosi?


Markaz

Alhamdulillah, segalanya begitu menyeronokkan. Berjumpa dengan adik-adik, makan bersama. Kami berbuka dengan kurma, kemudian solat. Selepas itu baru makan nasi. Sedap rasanya nasi tersebut. Tambah pula berkat makan beramai-ramai.

Selesai makan, kami dijemput duduk di dalam dewan. Saya sangkakan ada ceramah ringkas, tapi sebenarnya ada sedikit game. Part ni paling menyeronokkan, tengok gelagat pelajar Malaysia main game dengan anak-anak yatim kat sini. Nama game tersebut, 'Salatoh', maksudnya, sayur campur. Game yang simple, tetapi cukup menarik dan menghiburkan. Macam mana game tersebut? Hmm...

(Gambar: Abang Afifuddin dan abang Fadhil dengan gaya yang menghiburkan bermain game 'Salatoh')

Selepas itu ada satu lagi slot game. Meniru aksi. Game yang memerlukan kecekapan otak dan anggota badan. Hubung kait antara otak dan pergerakan. Alhamdulillah, hasil daripada game ni...la tahzan. Dapat sebuah buku 'La Tahzan', setelah saya berjaya meniru aksi instructor game tersebut.

Alhamdulillah, hari yang menyeronokkan. Keakraban pelajar Malaysia dengan anak-anak yatim dapat dirasakan. Ada pujian yang dilontarkan menyatakan mantapnya majlis berbuka pada kali ini. Credit to Anas yang comel.

0 Responses to "Berbuka puasa di Markaz Aitam"