Virus yang menguatkan


Salam

(entry ringan sementara meniti hari-hari, membilang detik-detik kepulangan ke tanah air...insyaALLAH)


"Anything that doesn't kill you, will make you stronger."

Saya tersenyum. Betul juga apa yang Professor Ziad cakap ni. Tapi tu kalau tak mati... kalau mati?

"If the virus didn't kill you, then you will develop antibody against it. Musy heik? And if the same antigen enters your body again, the antibody will recognize it, and you will not get the same infection."

Aa... Baru nampak. Saya tersenyum lagi. Hehe.

Betullah apa yang dikhabarkan oleh Prof. Ziad, professor subjek Immunology kami untuk semester soifi ni.


Dah berbulan lamanya tidak mengupdate blog. Sibuk? Entahlah. Mungkin imtihan, mungkin 2nd year. Tapi kelemahan diri sendiri tidak dapat dinafikan.


Kepercayaan

Tidak kiralah sebagai sesiapa pun. Pemimpin, sahabat, suami, isteri, masyarakat. The same rule applies. If that anything doesn't kill people, then it will make us stronger. Begitu juga dengan kepercayaan. Andai ditakdirkan perselisihan berlaku antara dua hati, lantas kepercayaan dan kasih sayang teruji, sama ada antara adik beradik, suami isteri mahupun sahabat baik, jika ia tidak 'membunuh' hubungan tersebut, maka ia pasti akan membuatkan ikatan tersebut menjadi semakin kukuh.

Dan dengan ujian Tuhan. Cuma bezanya, ujian Tuhan tidak sesekali akan 'membunuh' kita, kerana firmanNYA yang bermaksud,


"ALLAH tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya" (al-Baqarah; 286)


Bahkan ujian dari ALLAH adalah untuk menguatkan hambaNYA, zahir dan batin. Namun kesannya terletak pada ikhtiar hambaNYA, sama ada mereka memilih untuk bersabar ataupun mengalah dan tersungkur.


"Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar" (mafhum surah al-Baqarah, ayat 155)


Ramadhan

Alhamdulillah, tangan-tangan amal bertambah pada bulan yang penuh keberkatan ini. Tabung infaq juga semakin berisi. Ada sebuah masjid yang tergendala pembinaannya, dan gambar masjid itu dibawa bersama oleh orang yang memohon sumbangan di Masjid Jamiah Yarmouk ketika solat jumaat. Dan pada bulan Ramadhan ini, petugas tersebut selalu ada sewaktu solat terawih, menyedari sifat pemurah masyarakat di bulan ini. Semoga cepatlah siap masjid tersebut dan dipermudahkan segala urusan.

Cuma agak membimbangkan, zouqnya Ramadhan tahun ini kurang kurasai. Walaupun awalnya saya sambut dengan salam kepada kekasih dan kerinduan penuh kecintaan, tapi akhir-akhir ini nikmatnya seolah menyembunyikan diri. Ataukah saya yang bersembunyi. Tapi tidak dinafikan, kesibukan menghadapi imtihan 2nd year yang berbeza dengan 1st year agak mengekang diri.

Tetapi syukur alhamdulillah, tahun ini dapat mendengar suara yang sama lagi. Kecintaan pada suara dan alunannya adalah salah satu tangan yang mengangkat diri ini bangun ketika jatuh, salah satu sebab dan kekuatan saya untuk terus berdiri di sini. Alunan ayat2 suci al Quran oleh Syeikh Ma'moun, imam Masjid Jamiah Yarmouk. Kelunakan bacaannya membuai leka jiwa-jiwa yang berdiri lama dalam solat terawih. Kerinduan pada bacaannya menghiasi malam-malam di bulan Ramadhan.


Hati dan karat

Teringat akan pesanan yang pernah saya beri kepada seseorang.

"Dalam mencari ilmu, berzikir, beribadat dan sebagainya, hati akan terbakar, bertanya bila nak habis zikir ni, tanda kita lemah, hati kita ada something wrong. Tapi jgn cepat putus asa. Itu adalah cara ALLAH sucikan hati kita. Umpama besi yang bercampur dengan unsur2 lain, yang dipisahkan menjadi besi tulen dengan dibakar, maka begitulah halnya hati. Teruskan istiqamah 'bakar' hati dengan amalan2 tu, sehingga ia menjadi sekeping hati yang betul2 suci dari segala debu2, karat."

2 Responses to "Virus yang menguatkan"

nuruddin muhamad (visit their site)

salamun alaik
ana uhibbu ayatul akhir@ khilasotul aayah@ayat last
hua2

sahabat (visit their site)

salam alaik. Udin...fly molek deh.

alhamdulillah.
ayat last tu...