59 tahun lalu...


59 tahun lalu...seorang gadis akan dibawa ke Belanda, dan akan dimurtadkan.

9 Julai 2009. Bertha Hertogh, atau Natrah, meninggal dunia pada usia 72 tahun akibat leukemia.

Ya ALLAH, menyayat hati membaca kisah berusia lebih 50 tahun ini. Demi menyelamatkan AQIDAH seorang gadis Belanda, dan demi maruah Islam, masyarakat ISLAM berkumpul melakukan rusuhan. Keputusan dijatuhkan mahkamah, bahawa mengikut undang-undang Belanda , seorang anak yang berusia 16 tahun ke bawah, bapanya berhak menentukan kehidupannya. Natrah ketika itu baru berusia 13 tahun.


Mulanya...

Natrah diserahkan kepada Che Aminah, peniaga kain di Jawa yang berasal dari Terengganu ketika berumur 5 tahun oleh ibu dan neneknya kerana bimbang akan keselamatannya. Ayahnya sewaktu itu berada dalam tahanan Jepun, tidak mengetahui tentang perkara ini.

Namun, setelah ayahnya dibebaskan, dia mencari kembali anaknya, dan akhirnya dijumpai. Setelah beberapa kali perbicaraan mahkamah, akhirnya kemenangan berpihak kepada ayahnya, berpandukan undang-undang Belanda yang dinyatakan di atas.

Apakan daya Che Aminah. Anak yang dijaganya sejak berusia 5 tahun, diasuh dalam suasana agama, akan diambil kembali daripada jagaannya. Untuk dimurtadkan! Pasti luluh hati ibu yang sarat dengan rasa cinta ini.

Betapa umat Islam bersatu, mempertahankan 1 jiwa daripada dimurtadkan. Mempertahankan maruah Islam dari dipijak-pijak. Rusuhan membawa kepada terkorbannya beberapa Muslim, dan ratusan lagi cedera.

Ini kisah lebih 50 tahun lalu. Kisah kesatuan umat Islam. Kisah sensitiviti umat Islam. Kisah cinta Che Aminah, Mansor Adabi dan masyarakat Muslim.

Di mana kesatuan umat Islam hari ini? Dan murtad, suatu isu semasakah?

~ Artikel ini hanyalah suatu ringkasan dari pandangan penulis, kronologi hidup Natrah boleh dilihat di sini , dan ulasan lebih menarik di sini; berita harian, 1, 2, 3, 4 dan 5 (pengajaran). (ALLAH sahaja yang mengetahui kesahihan dan segala yang tersirat)

0 Responses to "59 tahun lalu..."