Turki dalam ingatan

Salam

Pengembala biri-biri masih setia di tengah tanah yang tandus, di bawah terik matahari musim soifi. Alah bisa tegal biasa.

Alhamdulillah, sudah lebih 10 hari semangat untuk menulis kembali diseru, hari ini datang jgk bertamu. Semoga kunjungannya lama, kerana banyak yang ingin dikongsi bersama.

Rentetan dari kembara sufi. Alhamdulillah, kembara kali ini agak menjadi. Suatu ruang penyucian jiwa dibuka, untuk digali kembali 'sufi' dalam diri ini.

Mulanya saya berasa kecewa, kerana terlepas peluang mengikuti rombongan mengerjakan umrah untuk tahun ini. Tak sempat daftar, dah penuh kuota.

Menyedari kemungkinan masa cuti gagal terisi dengan baik di Irbid, saya mengikuti rancangan seorang rakan yang mahu ke Turki, menemani rakannya dari Mesir yang datang melawat. Alhamdulillah, kembara kali ini tidak sia-sia dan tidak dipersia-siakan.

Kami bertolak selepas solat jumaat 19hb Jun baru-baru ini. Kembara selama 9 hari 9 malam, bersama syarikat HZ Tours. Lebih kurang 3 hari perjalanan menaiki bas, 2 hari setengah di Istanbul, dan selebihnya di Konya, Kapadokya (Cappadocia), beberapa tempat lain dan semalaman di Syria.

Banyak perkara baru yang dapat kami lihat, pengalaman kami kutip; tarian sufi Darwish, masjid-masjid yang hebat degan zaman pemerintahan khilafah islamiyyah, juga masjid sahabat yang agung. Bukti-bukti kekuasaan ALLAH SWT yang unik dan hebat. Tukang kayu yang membenarkan risalah kenabian dan banyak lagi.

Nasihat sahabat baik selalu diingati. "Di, nanti pergi Turki, balik biar ada yang dapat dikongsi." Dikongsi. Saya kenal benar akan orangnya. 'Dikongsi' bukanlah ditujukan pada hadiah mahupun cenderamata, tetapi pada yang lebih utama. Pengalaman dan ibrah. Alhamdulillah, nasihat inilah yang mencengkam hati saya, mengikatnya agar tidak leka bergembira sepanjang rehlah ini.

Dan sesuatu yang pelik juga. Sepanjang hari-hari saya di sana, ingatan ini tidak pernah lari daripada memikirkan dan mengingati seorang sahabat baik nun di Malaysia. Petak fikiran saya banyak ruang yang terisi oleh ingatan padanya. Sufi. Mengimbau dan menghalusi peribadinya, untuk diserapkan dalam diri. Semoga indah akhlak dan adabnya melekat pada saya.

Rehlah ini juga banyak mengajar serta me'refresh'kan diri saya. Jaga adab dengan ALLAH, dengan manusia, mengasihi sesama manusia, menghormati hak orang lain, menghargai perjuangan umat Islam terdahulu, mensyukuri kepelbagaian alam ciptaan ALLAH. Semoga setiapnya, menambah kecintaan dan keimanan kepadaNYA, menghapus dosa dan kegelapan yang menyelubungi hati.

Kepulangan kami dari Turki bersama lambaian gule-gule. Gule-gule. Manis. Hehe. Gule-gule ni dalam bahasa Turki, maknanya selamat jalan.




~ Kepada sahabat ana, moga dapat informkan perkembangan projek alumni. Dan harap dapat balas email dan mesej ana, runsing bila tak dibalas, bimbang memikirkan ada apa-apa yang tak diingini menimpa empunya diri.

3 Responses to "Turki dalam ingatan"

PENDEKAR ALEX (visit their site)

salamualaicum, hosgeldiniz abg di..

ke hadapan hamdiku yg dikasihi, semoga tggi2 selalu(hehe)..

sgguh gramatis ayat2 mu, namun ia masih gagal menggambarkan keseluruhan perjalanan 9hari 9mlm kita, sesungguhnya. andai kamu diberi sebotol dakwat, nescaya xkan dapat menghabiskan penulisan tentang cerita2 perjalanan ke turki ini.. hehe khayal2 ayat aku

sahabat (visit their site)

salam...hosgeldiniz abe cak...bilo abe cak ado blog ni...

meme x hbs, sbb x guna dkwt pon, taip jah, tibo2 blh post dh. teknologi loni abe dio... rumah abe ado teknologi gini ko? hehe

PENDEKAR ALEX (visit their site)

blog ni ado nati esok, insyaAllah..

bakpo xtry pakai dakwat nya? try pakai dakwat kelih guano jadi